Beren vechten in canada.reismee.nl

Zwemmen in de Cola (kreek)

Colakreek is een begrip in Suriname. Het ligt op 50 kilometer van Paramaribo, vlakbij Zanderij. Het bestaat al meer dan 30 jaar en was tijden 1 van de weinige plekken waar Surinamers in de de vakantie naar toe konden. Colakreek heeft zijn naam te danken aan het donkerbruine kreekwater dat lijkt op Cola. De diepbruine kleur ontstaat door vallende bladeren en dit proces houdt de zuurgraad van het water constant, waardoor het veilig zwemwater is.

En dus na een uurtje rijden komen wij bij de ingang aan. Daar verwijst men ons vriendelijk naar de receptie waar wij een open hut huren, een stuk beton met daarop in het rond bankjes met een dak erboven. Erg handig en op loopafstand van het water. De auto kan er naast worden geparkeerd voor het uitladen en dan maar luieren en genieten.

Het water is inderdaad cola bruin, niet diep, je kunt overal in de kreek staan. Dat is goed voor de Surinamers want die kunnen meestal niet zwemmen. Je ziet Moekes met enorme zwembanden (binnenbanden van vrachtauto denk ik) in het water stappen. Als het water stijgt dan is er verderop weer 1 te water gegaan. Je kunt dus op de bodem gaan zitten en langzaam glijdt de dag voorbij. Het water is aangenaam warm.

Wij hebben geluk, vandaag is het vrijdag en in het weekend wordt deze plaats vaak door bedrijven afgehuurd. Morgen is het dicht voor de Surinaamse Oil company, 4,500 personeelsleden gaan hier uitgebreid rondstampen en badderen. Het maakt ons niet uit, dan zijn wij al weg.

Eind van de middag wordt het tijd om de spullen te verzamelen. De auto is weer vol en op naar huis. Voor het avondeten stoppen wij nog even bij Waterkant, halen wat pakketten op en gaan terug naar ons huisje. Dag voorbij.