Beren vechten in canada.reismee.nl

Coesewijne back to basic

Een driedaagse jungle tour staat te gebeuren. Met een taxi naar Henck Aaronstraat, de chauffeuse is gezakt voor de formule1 maar mag als slak beginnen. Van daar verder met Schumacher naar Lelydorp. Hij rijdt als een gek en als ik naar de verkeersregels vraag dan weet hij ze niet. Links voorrang? Wie dan op een rotonde? Geen zinnig antwoord.

In Lelydorp stappen wij in de auto bij Mano en Orlando, twee indianen. De boot ligt op het dak van de auto. De achterbak is vol gestampt. De lunch wordt opgehaald bij een warung en daarna op pad. Meteen van het asfalt de bush bush in. Wij trekken van modderpoel naar modderpoel, van kuil naar kuil. Wij spotten wat vogels totdat wij bij de rivier komen. Daar lunchen wij en laden de boot vol. De motor start niet meteen, maar no span. Uiteindelijk begint die te pruttelen. Wij varen wat meters om weer aan te meren, de bagage moet anders verdeeld worden want wij scheppen water. Hup, overboord maar om te helpen echter het water was toch dieper dan ik dacht met gevolg een natte broek, gelukkig is het water warm.

De Coesewijne slingert dwars door het oerwoud, de rivier staat laag maar de kanten zijn groen en vol met beesten. Wij zien de groene Ibis die zwart is, een zeer grote reiger, Kingfisher, zwaluwen, enz. Met een hoop gespatter verdwijnt er een kaaiman onder water. Dan meren wij aan bij een bord - verboden te jagen, te kamperen of planten te verzamelen. Dus daar gaan wij kamperen, schiet mij maar lek.

Basic is basic komen wij achter, geen bedden maar zelf ophangen van de hangmat, geen toiletten en een kampvuur. Wij kiezen een groepje bomen uit die bij de oever van de rivier staan om een groot zeil op te hangen. Daarna de hangmatten. Bijzonder, tijdens het ophangen van de mat kijkt op een metertje afstand pietje de hagedis of ik het wel goed doe. Hij gaat vanavond zorgen dat ik geen last van de muskieten heb. Ook even alle troep onder de matten wegvegen, je weet nooit wat eronder ligt...

Na alles opgebouwd te hebben wordt het tijd voor drank of zwemmen. Vol verwachting spring ik erin, moet toch wat voorzichtiger zijn want onder water ligt er veel hout. De bodem is vastzuigmodder, je moet je er uit trekken om vooruit te komen. Ik voel wat hapjes aan mijn kuiten (toch geen piranha?) en het geeft toch wel een vreemd gevoel wetende dat 200 meter terug een kaaiman van drie meter onder water verdween. De indianen beweren dat alles veilig is, daar moet ik dan maar op vertrouwen, maar het blijkt dat zij niet kunnen zwemmen ?! Zonder kleerscheuren kom ik eruit.

Het is echt kamperen, voor het avondeten moet iedereen koken, behalve ikke, ik druk mijn snor. Uiteindelijk verdwijnt alles in een grote pot die een half uur staat te pruttelen. Rookworst, aardappelen, natuurlijk kip en rijst is de mix. Ondertussen wordt het donker. Na eten staat de kaaimantour op ons te wachten. Oftewel met z’n allen de boot in, iedereen een lamp op de kop en varen maar. Driftig speuren wij de oever langs naar rode oogjes en zowaar ze worden gevonden. Dit exemplaar lijkt niet erg groot maar blijft wel gewoon zitten. Het interesseert haar volstrekt niet wat er in de omgeving gebeurt. Hoog in de bomen zitten vogels (de Lepelbek voornamelijk) die in de schijnwerper toch  blijven zitten, waar moeten ze anders heen.

Terug in het kamp naar bed of beter gezegd de hangmat in. Deze zit ingenieus in een muskietennet en dat gaat helpen. Alleen erin komen is een toer, onderin zit een sleuf, daar moet je doorheen en dan snel in de mat wippen, goed gaan liggen en pitten. Het is pikdonker, tussen de bomen zie je een prachtig heldere sterrenhemel. Als coconnetje lig je te genieten. De vogels fluiten nog, ergens hakt een specht een boom om en verderop groeten de brulapen elkaar om te gaan slapen. Je hoort de muggen zoemen, maar je weet dat je achter de klamboe slaapt. Regelmatig wordt je wakker van vreemde geluiden, is dat een kaaiman die iets in het water vangt? Komen de apen eraan? Wat ritselt er onder mijn hangmat? Total experience. Toilet doen wij maar wanneer het weer licht is. Midden in de nacht kont er nog een boot langs, jagers voor de Agouti's en apen. Het licht schijnt in mijn hangmat maar kennelijk ben ik toch iets te groot.

Reacties

Reacties

Marlous

Wel weer een pareltje dit! Mooi geschreven, ik zit er helemaal in. En dan... een cliffhanger. Lex Tange for president!

Irma

Tomorrow you feel like a banana ;)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!