Beren vechten in canada.reismee.nl

5 centimeter gekrompen

Wij hebben drukte nodig en dat is te vinden op de Centrale Markt. De grootste markt van Paramaribo staat ergens aan de Waterkant en bestaat uit een grote hal van twee verdiepingen, met ook aan de buitenzijde overal kraampjes met koopwaar. Parkeren is niet eenvoudig, want overal waar je kijkt zie je toetoets en busjes. Er is geen plek, maar de dolfijnentocht moet ook bij Orange worden geboekt, dus eerst maar naar het reisbureau. Voor de deur parkeren is onmogelijk, een verdwaalde Surinamer doet alsof hij parkeerwachter is en probeert ons te manipuleren. Geen effect, de dames springen uit de auto en wij parkeren even verderop, zonder Surinamer. Boeken is snel gedaan en dan maar weer terug naar de markt.

Ergens tussen de hallen is een parkeerterrein, bomvol, maar wie niet waagt wie niet wint. Dus met een beetje drammen komen wij bij de poort waar op dat moment ook een auto wegrijdt. Plekkie! En dus kunnen wij naar binnen en parkeren pal naast de markt. De markt zelf is minder druk dan de Chinese markt. Het ziet er allemaal geordend uit, overal loopruimte en tafels vol groente, fruit, kruiden, kippen, ga zo maar door. Aan de zijkant staan allemaal eettentjes, het is nog vroeg maar her en der zitten al Surinamers soep op te slurpen. Het schijnt dat voor de bevoorrading schepen direct aan de achterkant afmeren zodat het allemaal extreem fris en vers is. Ook hier liggen de plakken hasj op tafel, of zijn het toch kruiden. Alles is ingepakt dus zelfs door aan het pak te snuffelen kom je er niet achter.

Vanaf de Centrale markt zoeven wij tussen de auto's door naar een grote toeristenshop. Effe kijken of er wat voor de kids is wat ze niet meteen in de prullenbak smijten. Wij vinden wat leuks, maar dat schrijf ik niet op want ze lezen dit verslag. Haha, lekker puh. Afrekenen is fun, de dame achter de kassa geeft ons stempelkaarten voor korting next time. Gezien de hoeveelheid ramt ze drie hele spaarkaarten vol, tja, wat moet ik ermee?

Wij hebben een leuke kaart gezien, Suriname met haar plantages. Dus op naar de Slegte, het heet hier Vaco. Zo'n zaak bestaat in Nederland niet meer, wie o wie koopt er nog boeken terwijl Internet er is. Het is net 10 jaren terug in de tijd, het ziet er muf uit en ze hebben niet wat wij willen. Mogelijk dan maar een kopie maken van de kaart die onze buurman Stanley heeft.

Voor onze jungle tocht hebben wij spullen nodig, lange broek, petje en Tamara Off (een soort muggenspray). Dus op naar een warenhuis waar van alles te krijgen is, maar geen luchtige lange broek. Broodjes eten kan wel, maar helaas is dat op de stoffenafdeling en je raadt het al, een uur verder met wat stoffen onder de arm kunnen wij afhaken. De auto wordt snel opgehaald en een vriendelijke bewaker van een parkeerterrein geeft ons even de ruimte om ook Ric netjes op zijn stoel te krijgen. Er is ergens nog een mall, de Hermitage Mall waar wel van alles te krijgen is. Deze mall is zeer rustig en al snel begrijpen wij waarom, gewoon nederlandse prijzen en dat kan een gewone Surinamer niet betalen. Wel een lange broek bij Mango gekocht, heerlijk luchtig met een elastiek als riem die zo uitrekt dat ik zelfs samen met Pauline in de broek pas. Toch maar wat innemen.

Als wij eindelijk weer thuis zijn, kan ik de voeten niet meer op de tafel leggen, zij zijn 5 centimeter gekrompen. Dat slenteren is toch echt wel heel vrouwelijk.