Beren vechten in canada.reismee.nl

Apen op plantage Peperpot

Plantage Peperpot is een oude koffie- en cacaoplantage, en een van de oudste plantages uit de Surinaamse geschiedenis. Peperpot ligt net als de meeste plantages in Commewijne, wat bereikbaar is met kleine korjaaltjes maar ook via de in 2000 geopende Wijdenboschbrug. In het historische dorp Peperpot staan nog veel van de oude plantage woningen, maar ook de werknemers kazerne (“kampong”) is nog steeds aanwezig in relatief goede staat.

En dus pakken wij de auto weer en rijden over de Wijdenboschbrug naar de plantage. Het wordt warmer maar is nog goed te doen. Ergens langs de weg staat 30 graden, in de auto voelen wij dat nog niet (airco, hihi). Zonder problemen komen wij aan, de beheerders werken buiten en komen naar ons toe. Er wordt volop gewerkt om alles te renoveren, het huis en aanpalende huisjes zijn bijna klaar en dan kunnen er 12 kamers worden gehuurd. De fabriek staat aan de overkant, een bouwval met golfplaten die op instorten staat. Helaas is de Overheid hiervan de eigenaar en die heeft geen centjes. Even verderop staat een loods, ook op instorten. De gebouwen zijn een fel contrast op de wel goed onderhouden spullen van de stichting. Marcel is hier 2 jaar geleden gekomen om te beheren, samen met Jaqueline en haar man (een dikke kok). Hij legt uit wat er allemaal al gedaan is en waar hij nog mee bezig is. Zelfs ik denk pfff. Ik denk dat het wel mooi wordt, maar hier klaar is daar weer beginnen.

Heel dicht in de buurt is het park. Langs een pad van 3.2 km kunnen wij wandelen of fietsen door het natuurpark. Wij laten Ric achter in de schaduw en pakken een deel van het pad. Tot onze verbazing komen wij direct Kapucijnapen tegen, een grote familie of roedel hangt in de bomen en loopt boven ons in de bomen of zit te eten. Daarbij gooien ze de rest van de peulvrucht naar beneden. Verderop komen wij Doodshoofdaapjes tegen. Omdat het zo extreem rustig is zitten ze dicht bij het pad, bijna op aai afstand. Vreemd, de eerste apen zijn grijs met bruine poten, de tweede soort is donkerbruin en heeft een lange krulstaat. 1 kijkt mij aan of ik van een andere planeet kom en daarna draait hij zich om, laat zijn kont zien en loopt over een neerhangende tak het oerwoud in. Helaas moeten wij terug, want overal horen wij nog wel wat geritsel in de struiken.

Bij de plantage gaan wij aan een grote buitentafel zitten. Daar bestellen wij Cassave soep en Massala kip. Kleine hoeveelheden please. Dat is tegen dovemansoren want de de soep is een maaltijdsoep en de Massala kip ook. De buik is gespannen, maar het eten is op! Terug maar naar huis, want zo'n dag gaat niet in de koude kleren zitten. Thuis vooral aan de drank en No Span.

's Avonds broodjes online besteld bij Wolly, deze opgegeten en als toetje stukjes mango. Na een tijdje lekker gezeten, (ondertussen opgegeten door een paar muggen) zoeken wij de koelte van de slaapkamer op.